Аналіз стану російського ринку оренди програмного забезпечення

Компанія J-son & Partners Consulting представила основні результати дослідження ринку оренди програмного забезпечення (SaaS-рішень – Software as a Service), завершеного в березні 2010 року. Дане дослідження містить аналіз російського ринку оренди ділового ПЗ, тенденцій розвитку, існуючих бізнес-моделей, методів дистрибуції, а також структури споживчого попиту.

У рамках дослідження світовий ринок був розглянутий у розрізі найбільших гравців і пропонованих продуктів, наведені також загальні дані за обсягом ринку, категоріям рішень.

Російський ринок оренди ділового програмного забезпечення

За оцінками J-son & Partners Consulting, ринок оренди ділового ПЗ в Росії склав близько 3 млн дол в 2009 році, що становить приблизно 0,4% від усього російського ринку ділового ПЗ, обсяг якого оцінюється на рівні 710 млн дол

У порівнянні з 2008 роком російський ринок виріс не менше ніж на 50%, що пов’язано як із запуском нових проектів, так і з появою тематичних каталогів рішень, включенням SaaS-продуктів в інтернет-магазини ПЗ, а також збільшенням числа реселерів SaaS-рішень за рахунок хостингових компаній і провайдерів широкосмугового доступу.

До справжнього моменту асортимент існуючих пропозицій досить великий – більше 30 різних пропозицій, абсолютна більшість яких можна віднести до двох груп: CRM-рішення та системи колективної роботи (у західній класифікації ССС – Сontent, Communication and Сollaboration). Число вузькоспеціалізованих, галузевих завдань одинично – системи управління готелем чи управління проектами у сфері медіа та телебачення і т.п.

У 2009 році на світовому ринку вищезазначені сегменти (CRM і ССС) мали сукупну частку більше 50% – ССС (2,5 млрд дол) і CRM (2,17 млрд дол.)

Середня вартість однієї ліцензії за місяць в сегменті CRM-рішень становить 500-1800 руб., В категорії систем колективної роботи – 470 руб., Бухгалтерських програм – 300 руб. Ці тарифні плани розраховані на організації з числом співробітників в середньому від двох до десяти, максимум до 50, що характерно в першу чергу для підприємств малого та середнього бізнесу (МСБ).

Загальне число підприємств МСБ в Росії сьогодні становить близько 1,6 млн компаній, але лише близько 2 тис. з них використовують ділові програми в рамках моделі SaaS. Дослідження, проведене компанією J-son & Partners Consulting, дозволило виявити ряд сфер діяльності підприємств, в яких SaaS-рішення виявилися затребувані значно вище, ніж в інших.

Структура попиту на SaaS-рішення за сферами діяльності

Исследование  J-son & Partners Структура спроса на SaaS-решения

Джерело: J-son & Partners Consulting

Основними бар’єрами розвитку ринку оренди ПЗ в Росії є:

  • “Цифрова нерівність” між регіонами. В ідеальних умовах сервіс SaaS ніяк не прив’язаний до географічного розташування ні провайдера, ні абонента. Однак існуючі обмеження, пов’язані з розвитком телекомунікаційної інфраструктури, формують ореол проживання користувачів, який зосереджений навколо технологічно “розвинених” регіонів, в першу чергу, Москви і Санкт-Петербурга.
  • Економічний спад 2009 року. Якщо в усьому світі криза, дійсно, став потужним каталізатором розвитку SaaS, то в Росії він з’явився, швидше, стримуючим чинником. Більшість організацій в сформованих економічних умовах вважало за краще залишити ІТ-інфраструктуру та персонал без змін, зберігши колишній рівень заробітної плати і збільшивши навантаження на них. Проте в другій половині року зростання користувацької бази SaaS-сервісів поновився.
  • Високий рівень використання піратського ПЗ. У 2009 році вперше за останні 5 років рівень споживання піратського ПЗ не знизився і залишився на колишньому рівні. Що негативно відбилося як на що знаходиться в стадії формування ринку SaaS-рішень, так у цілому на ринку програмних продуктів.
  • Низький рівень довіри аутсорсинговим схемами. Даний фактор є ключовою проблемою, яка стримує розвиток галузі. Система довіри аутсорсинговим схемами у США, де SaaS-ринок на кілька порядків більше російського, тримається на репутації та законодавчій системі, на однозначності та визначеності в питаннях дотримання SLA. У Росії ж для формування довіри потрібен час і приклади тривалого й успішного використання подібних схем.
  • Рівень сервісу, який не відповідає запитам клієнта. Низький рівень довіри є в тому числі і наслідком істотних розбіжностей у поглядах на рівень сервісу, що надається у провайдерів та споживачів.

В існуючих економічних, технічних і культурних умовах SaaS в Росії навряд чи здатен стати масовим рішенням і повноцінною заміною існуючого ПЗ для організацій.

Запорука успішного розвитку ринку SaaS-рішень – лояльність з боку споживачів аутсорсингових послуг в цілому та оренди ПЗ зокрема.

За даними astera.ru

Прокоментувати

Недавні записи

Архів