Олександр Ольшанський (Imena.UA / MiroHost): «Я не вірю в SaaS …»

Про те, як криза позначилася на компаніях, що працюють в інтернет-сегменті, які напрями інтернет-бізнесу є найбільш перспективними і чого чекати від нових мережевих корпоративних технологій, ми говорили з Олександром Ольшанським, президентом компанії Imena.UA / MiroHost

PC WEEK / UE: Олександрe, пройшло трохи більше року з початку кризи в Україні. Як його пережила ваша компанія, які напрямки особливо сильно постраждали?

Говорити про те, що компанія кризи не відчула, було б не правильно. Але сказати, що ми сильно постраждали, також не можу. Частково я кризі вдячний, оскільки це завжди час можливостей. Ми збалансували структуру активів, але намагалися не закривати різні інвестиційні починання: просто десь стиснулися по бюджетах на рекламу, якісь гроші направили на підтримку клієнтам. Я вважаю, що ми рухаємося більш-менш нормально.

У середньому темпи зростання в цьому році приблизно збігаються з темпами зростання 2007 року. Але це все одно зростання. З іншого боку, порівнювати показники цього року з докризовим 2008 роком, на мій погляд, некоректно, оскільки ринок був уже занадто «перегрітий».

У цьому році деяке пожвавлення спостерігалося у вересні, зараз – трохи гірше. Можливо, завадила галас навколо епідемії грипу, збивши хвилю відновлення, тому що люди зосередилися на інших проблемах. Адже криза, по суті, знаходиться в головах, а не в житті: люди коли починають вірити в те, що все погано, то саме так все і відбувається. Зараз відчувається передноворічне пожвавлення, думаю, що в наступному році почнеться поступове зростання, якщо нічого особливого не станеться.

PC WEEK / UE: Ви згадали про зниження витрат. Які були вжиті заходи для підвищення ефективності роботи компанії?

Різко підвищити ефективність бізнесу в нормальній процвітаючої компанії неможливо. Тобто, якщо представник будь-якого підприємства заявляє, що їм вдалася раптом значно підвищити ефективність, то виникає питання, що вони робили раніше. Можна різко підняти продуктивність – можна лише різко скоротити витрати з якихось статтями, які необов’язкові протягом деякого часу.

Наприклад, ми можемо прожити 3-6 місяців без активної реклами, але через шість місяців нам все одно доведеться до неї повернутися. Інший приклад: за планом у нас в березні намічено було оновлення парку серверів. Ми могли цей процес пересунути на вересень, оскільки зниження продажів знижує потреби в техніці, але переносити його нескінченно все одно не могли б. Ось і виходить в результаті лише скорочення витрат. Ефективність же треба підвищувати до кризи, а не під час.

PC WEEK / UE: Компанія Imena.UA / MiroHost займається послугами хостингу, реєстрацією доменних імен, іншими сервісами … Опишіть пріоритетність кожного з бізнес-напрямків.

Зазвичай я зображую напрямки нашого бізнесу не у вигляді «пирога», а у вигляді сходів. У нас є багато проектів, кожен з яких перебуває на своїй стадії розвитку. Ми умовно поділили весь процес розвитку на 10 стадій, де 0 – це ідея в голові, а 10 – це компанія світового рівня. За цією шкалою найбільш просунутим є проект Imena.UA – реєстрація доменів, підтримка користувачів і т.д. За нашою класифікації він займає сходинку № 7. Сходинку № 6 займає MiroHost. «Українська банерна мережа» – п’ята, Parking.UA з рекламним агентством PingWin займають четверту сходинку. Третю займає сервіс mail.ua. Датацентр, який ми розглядаємо як окремий бізнес, за цей рік перемістився з четвертої сходинки на п’яту. Якщо наступного року він переміститься на шосту, це буде означати, що його внесок у загальні доходи холдингу буде дуже значним (20-30%).

Більшу частину доходів сьогодні приносять Imena.UA, а разом з MiroHost і «Української банерної мережею» вони складають близько 90% нашого обороту. Але – не 90% перспективних проектів. Ми завжди говоримо про те, що хочемо мати проекти на різних стадіях розвитку.

На кожну сходинку у нас є свій проект. Якщо ця сходи зрушується вгору, у нас утворюється вільна сходинка, ми намагаємося її чимось заповнити: або що-небудь купити, або самим щось створити. Ми намагаємося тримати проекти в різній стадії розвитку – є проекти, які сьогодні приносять хороші гроші, але розвиваються повільніше, просто тому що вони знаходяться в стадії ринкової зрілості. Є проекти, які розвиваються дуже швидко, але грошей ще не приносять, тому що знаходяться на нижніх рівнях сходів.

PC WEEK / UE: Чому ви розглядаєте датацентр як окремий напрямок бізнесу, адже він безпосередньо пов’язаний з хостингом?

Датацентр та хостинг ми вважаємо окремими видами бізнесу і ось чому. Справа в тому, що хостинг в своєму складі містить більше сервісної підтримки користувачів і датацентр – це все-таки більше технічна організаційна складова. Тому для датацентру наш власний хостинг є лише одним із численних клієнтів. Але ЦОД фактично не надає послуги хостінгу, він приймає і розміщує чуже обладнання. Зрозуміло, що в даному випадку він існує як окремий бізнес, тому ми поділяємо ці проекти, і датацентр йде у нас окремим рядком бюджету.

PC WEEK / UE: Зараз багато говорять про SaaS … Чому Software as a Service поки мало поширений в нашій країні?

SaaS має на увазі певну корпоративну культуру ведення бізнесу. Я взагалі погано ставлюся до будь-яких супермодним віянням, і не вірю, що якщо хто-то сказав про те, що SaaS раптом почав приносити шалені гроші, то все інше потрібно забути.

У SaaS в сегменті В2В у нашій країні я вірю насилу. Це не означає, що його не буде ніколи, але зараз, на мій погляд, корпоративна культура поки що не дуже готова до такої моделі. Причому це пов’язано не з технологічними рішеннями, а з елементарними речами, наявністю тих же посадових інструкцій для кожного співробітника. Адже в наших компаніях їх практично ніде немає, але у 80% західних компаній вони є. Якщо немає чітко формалізованої процедури, то SaaS-модель буде дуже важка і, швидше за все, викличе розчарування. У результаті, замість економії грошей з’являться додаткові витрати. Якийсь SaaS в Україні, звичайно, буде, але такого рівня розвитку, як зараз на Заході, він не отримає.

PC WEEK / UE: Але ж є приклади іноземних компаній, що мають свої підрозділи в Україні, у яких хостинг ERP-або CRM-систем перебуває в Австрії, в Німеччині або інших країнах – це ж справжнісінький SAAS?

Так, але яке це має відношення до України? Це ж компанії західні, зі свого західній корпоративною культурою і швидше за все купувати SaaS-рішення вони будуть теж на заході.

З приводу SaaS – я вірю в надання послуг у західній країні, наприклад, якщо французький бізнес викупив українську розробку. Але ось в український бізнес, який купив французьку розробку і надає послуги на території України українським компаніям по SaaS-моделі – не вірю. Вірю у можливість надання послуг по SaaS-моделі приватним клієнтам або дуже-дуже маленьким компаніям. Тобто говорячи іншими словами, в Україні поле для надання SaaS-послуг сьогодні набагато вужче, ніж на заході. Особливо, якщо вимірювати в грошах, а не в штуках. У будь-якого інвестора поняття «вірю – не вірю» перетворюються на «плачу – не плачу». Ось я б в це гроші не вкладав.

За даними online.ua

Прокоментувати

Недавні записи

Архів